Αγ. Αρτεμίου 1, Νέα Αλικαρνασσός
Ενημέρωση και υποστήριξη μελών
Σ.Α.Σ.Α.Ν.Η.

Σύνδεσμος Αποστράτων Σωμάτων Ασφαλείας Νομού Ηρακλείου

Ο νέος μηχανισμός αυξήσεων σε μισθούς, συντάξεις, εισφορές

Με νέο μηχανισμό θα υπολογίζονται οι αυξήσεις μισθών, συντάξεων και εισφορών μη μισθωτών από την 1η Ιανουαρίου 2028,  το δείκτη μισθών.

Ο δείκτης θα μετρά  πόσο αυξήθηκαν οι μισθοί του ιδιωτικού ανά 12μηνο και θα καθορίζει εν μέρει την αύξηση :

1-του κατώτατου μισθού

2-των μισθών στον δημόσιο τομέα,

3- την αύξηση των νέων κύριων συντάξεων,

4-των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών, των αυταπασχολούμενων και των αγροτών.

Με διάταξη που έφερε η υπουργός Εργασίας, Νίκη Κεραμέως, στο νομοσχέδιο για τις πλατφόρμες, προτείνεται να μην αυξηθούν από το 2027 οι εισφορές των μη μισθωτών κατά τον δείκτη μισθών όπως προβλέπεται από τον ασφαλιστικό νόμο Βρούτση, αλλά από το 2028.

1. Αύξηση συντάξιμων αποδοχών

Με βάση τον δείκτη μισθών του ιδιωτικού τομέα (με τον οποίο θα συνυπολογιστεί η αύξηση του κατώτατου μισθού και των αποδοχών του Δημοσίου), θα υπολογιστούν οι ανταποδοτικές συντάξεις όσων αιτηθούν σύνταξη από την 1η Ιανουαρίου έως και 31η Δεκεμβρίου 2028.

Από την 1η Ιανουαρίου 2028 τίθεται σε εφαρμογή νέο πλαίσιο, που αφορά αποκλειστικά τον τρόπο υπολογισμού των ανταποδοτικών συντάξεων για όσους υποβάλουν αίτηση συνταξιοδότησης από την ημερομηνία αυτή και έπειτα.

Για τον προσδιορισμό των συντάξιμων αποδοχών του ασφαλισμένου θα λαμβάνονται υπόψη οι αποδοχές του για κάθε ημερολογιακό έτος ξεχωριστά. Αυτά τα ποσά θα προσαυξάνονται ανάλογα με τον δείκτη μισθών (και όχι τον δείκτη τιμών, όπως ισχύει έως και το 2027).

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

Η συγκεκριμένη ρύθμιση δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τις ετήσιες οριζόντιες αυξήσεις που χορηγούνται (ξεκινώντας από το 2023) στις συντάξεις. Συνεπώς, δεν επηρεάζει τις νέες συντάξεις (δηλαδή όσες αιτήθηκαν ασφαλισμένοι μετά τις 12/5/2016 και έως τις 31/12/2027).

Επίσης, δεν έχει καμία επίδραση στις επανυπολογισμένες συντάξεις (βάσει του νόμου Κατρούγκαλου) τις οποίες αιτήθηκαν ασφαλισμένοι πριν από τις 12/5/2016.

2. Αύξηση εισφορών μη μισθωτών

Με βάση τον δείκτη μισθών (με βάση τον οποίο θα συνυπολογιστεί η αύξηση του κατώτατου μισθού και οι εκάστοτε νέες συντάξεις) θα υπολογιστούν επίσης από 1η Ιανουαρίου 2028 και οι εισφορές των μη μισθωτών.

Συγκεκριμένα, κατά τον δείκτη μισθών, θα αναπροσαρμοστούν οι ακόλουθες κρατήσεις των ελεύθερων επαγγελματιών, των αυταπασχολούμενων και των αγροτών:

  • Οι εισφορές κύριας ασφάλισης.
  • Οι εισφορές υγειονομικής περίθαλψης (ΕΟΠΥΥ).
  • Οι εισφορές επικουρικής ασφάλισης.
  • Οι εισφορές εφάπαξ.

3. Αύξηση κατώτατου μισθού και αποδοχών Δημοσίου

Βάσει του νόμου Κεραμέως (2024), «ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός και το νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο αναπροσαρμόζονται, έπειτα από διαβούλευση που διεξάγεται σύμφωνα με το παρόν, κατ’ έτος, βάσει συντελεστή που προκύπτει από το άθροισμα:

  • του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ής Ιουνίου του τρέχοντος έτους για το χαμηλότερο ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών και
  • του ημίσεος (σ.σ. του 50%) του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο».

Βάσει του ίδιου νόμου, με τον παραπάνω τύπο δεν θα καθορίζεται μόνο το ποσοστό της αύξησης του κατώτατου μισθού, αλλά και των αποδοχών όλων των δημοσίων υπαλλήλων (σ.σ. κατά το ίδιο ακριβώς ποσό).

Ο νόμος προβλέπει συγκεκριμένα πως «οι βασικοί μισθοί των μισθολογικών κλιμακίων του προσωπικού του δημόσιου τομέα (…) προσαυξάνονται ισόποσα με την εκάστοτε ονομαστική αύξηση του κατώτατου μισθού (…) κατά τον χρόνο υλοποίησης αυτής».

Είναι αρκετά μπερδεμένα….

Facebook
X
Email