Καλάθι νοικοκυριού :ΤΕΛΟΣ
Το μέτρο που διαφημίστηκε και αγιοποιήθηκε ,δεν απέδωσε . Αντίθετα χρησιμοποιήθηκε για να <<σπρώξουν >>στην αγορά στοκ και τριτοκλασάτα προϊόντα εε αμφισβητήσιμο κέρδος για τον καταναλωτή…
Το μέτρο επινοήθηκε το φθινόπωρο του 2022 για να συγκρατήσει τις τιμές στα βασικά αγαθά.
Από την 1η Νοεμβρίου 2025 παύει να ισχύει .
Συγκεκριμένα, εφαρμόστηκε στις 2 Νοεμβρίου 2022, με τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ να υποχρεούνται να δηλώνουν κάθε εβδομάδα έναν κατάλογο προϊόντων με «προσιτές τιμές».
Στην πράξη, όμως, τα προϊόντα του καλαθιού :
-ήταν χρόνιο ΣΤΟΚ των αλυσίδων που τα ξεφορτώθηκαν χωρίς σκότωμα και χασούρα
-ήταν είδη μικρής ζήτησης, με αποτέλεσμα οι πολίτες να διαπιστώνουν ελάχιστη ή μηδενική διαφορά στο ταμείο.
-ήταν είδη διαλογής ,
-ήταν είδη low cost
-ήταν είδη δεύτερης ανάγκης
Ακριβώς ένθετα οι τιμές στα <<καθαρά είδη>>, συνέχισαν να αυξάνονται εκτός καλαθιού, ενώ το μέτρο έγινε γρήγορα «άδειο καλάθι» για τους περισσότερους.
Παρά τα αισιόδοξα δελτία Τύπου του υπουργείου Ανάπτυξης, που έκαναν λόγο για ανακούφιση των νοικοκυριών , για σταθεροποίηση των τιμών, οι καταναλωτικές άλλα διαπίστωναν καθημερινά στην αντιστοίχιση τιμής – ποιότητας.
Γρήγορα αντιλήφθηκαν ότι στις περισσότερες περιπτώσεις προϊόντων, ήταν<< ένα τρικ τιμολογιακό και εμπορικό >>
Πολλοί καταναλωτές απέφευγαν τα προιόντα !!!!
Το μέτρο που θα έβαζε «φρένο» στην ακρίβεια, στη καταναλωτική συνείδηση έγινε :
-ανεπαρκές και διακοσμητικό, καθώς οι τιμές παρέμειναν στα ύψη,
-εμβόλιμο αποδοτικό μέτρο των επιχειρήσεων που εξυπηρετούσε περισσότερο ή μόνο τα συμφέροντά τους
Την ίδια ώρα τα νοικοκυριά συνεχίζουν να μετρούν κάθε ευρώ στο ταμείο και ως σύνολο κόστους ημέρας ,να βλέπουν μόνο αυξήσεις !!!
Η κυβέρνηση αποφάσισε να μην παρατείνει το μέτρο πέραν της 31ης Οκτωβρίου 2025,
Το νέο μέτρο : εθελοντικές μειώσεις σε περίπου 2.500 προϊόντα, με υποσχόμενο εύρος εκπτώσεων περίπου 8%.
Με την εφαρμογή του ,αμφισβητείται …
ΝΕΟ ΜΕΤΡΟ
Νέα Αρχή Εποπτείας Αγοράς και διαφάνεια «από το χωράφι στο ράφι»
Το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης προβλέπει τη δημιουργία Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή, η οποία αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία ως το τέλος του 2025 ή μάλλον τα Χριστούγεννα..
Στο πλαίσιο αυτό, οι επιχειρήσεις λιανικής θα υποχρεώνονται να αναγράφουν αναλυτικά τη διαδρομή της τιμής των νωπών προϊόντων – από τον παραγωγό μέχρι το ράφι, ώστε να αντιμετωπιστούν οι πρακτικές «φουσκώματος» των τιμών.
Το μέτρο στοχεύει επιχειρήσεις που ελέγχουν όλη τη γραμμή στην παραγωγή
Παρατείνονται έως 30 Ιουνίου 2026 τρία προσωρινά μέτρα:
-
η υποχρέωση δήλωσης ανατιμήσεων στο υπουργείο,
-
η ανακοίνωση ενδεικτικών τιμών λιανικής οπωροκηπευτικών, και
-
η τρίμηνη απαγόρευση προσφορών σε προϊόντα που αυξάνονται.
Όλα αυτά είναι σταγόνα στον ωκεανό :
-όσο οι μεγάλες αλυσίδες παραμένουν ανεξέλεγκτες
-όσο οι επιχειρήσεις λειτουργούν ως ΚΑΡΤΕΛ
-όσο μισθοί και συντάξεις είναι καθηλωμένοι.
-όσο δεν υπάρχει κανείς μηχανισμός ελέγχου τιμών, ποιότητας, αγοραστικής δύναμης καταναλωτή !!
Ο Πρόεδρος
Νίκος ΟΥΡΑΝΟΣ
Οικονομολόγος